PAS Akui Nik Ajis Bukan Cerdik Dalam Ilmu Agama.

Pas akui kata-kata ustaz mohd nor deris yang nik ajis kurang pendidikan agama, kalau kita baca dalam laman web, blog dan mana-mana artikel penyokong pas, mereka langsung tak dapat menjawab tuduhan ustaz mohd nor deris yang nik ajis bukan tinggi sangat ilmu agamanya, yang pas kerap ulas ialah tentang ke kasyafan ustaz itu, aku malas nak ulas cerita tentang kasyaf ke tidak ustaz tu, kalau pas dok pertikai kasyaf ke tidak ustaz mohd nor deris, aku pun nak pertikai jugaklah syahid ke ibrahim libya, pas kerap kata ibrahim libya mati syahid, tapi pada aku ibrahim libya mati katak.

Apa yang peliknya kenapa tak ada sorang pun dari pimpinan pas menyanggah apa yang ustaz mohd nor deris kata pasal kelayakan akademik dan pendidikan agam yang ada pada nik ajis? tak ada sorang pun dari pimpinan pas tunjuk bukti yang nik ajis tidaklah sebodoh dan sedungu seperti yang dikatakan oleh ustaz mohd nor deris tu, pemimpin pas seolah-olah bersetuju yang memang betul nik ajis sebenarnya tidak berpelajaran dia dikatakan hebat dalam agama kerana bapaknya tok guru nik mat itu kononnya seorang yang warak dan banyak membina sekolah-sekolah pondok di kelantan.

Nik ajis hanya belajar tafsir quran dan hadis sedangkan banyak lagi cabang-cabang ilmu agama lain yang nik ajis tak belajar dan tak ambil tahu, itu pasal kalau kita ingat balik masa maulidul rasul yang lapas, nik ajis kata sambutan maulidur rasul tu satu bidaah, mula-mula kita ingat dia ikut cakap dap, tapi bila di dedahkan rupa-rupanya memang nik ajis tak paham agama dan dia tafsir al-quran mengikut kepala otaknya sendiri.

Itu pasal pada tahun 1988 dulu, nik ajis pernah keluarkan arahan atau lebih tepat lagi "fatwa" bahawa "haram kita memakan ayam dan halal kita memakan tupai" ketika itu dewan harian pas kelantan dan dewan ulama pas pusat terpaksa bermesyuarat untuk menolak fatwa bangang nik ajis itu, maka terpaksalah ketua dewan ulama pas kelantan ketika itu haji zakaria menunjukan yang memang ada nas yang ayam boleh dimakan dan tupai tidak. tapi sampai sekarang nik ajis tak tarik balik pun fatwa yang dia kelurkan tu.

So ni ulamak ke atau ular dalam semak.


UKI® : Setakat lulusan sekolah pondok rasanya banyak lagi ulama dalam pas yang layak dan belajar pelbagai cabang ilmu agama di luar negara.


sumber darul ehsan today

1 comments:

Anonymous | November 22, 2010 at 10:08 AM

isk2 ape la ko punye statement ni.. nik aziz die ade tige bachelor bhasa arab , tafsir dn hadis ngn prundangan islam n 1 diploma lupe kos ape.. die blaja kt 3 Universiti mesir india pakistan .. bole ckp lime bahase jgn ingt di antara pemimpin mempunyai pendidikn tertinggi.. jgn ingt dilepsan pondok cap ayam jer bro

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...