Kenali Pemilik Kelab Liga Perdana Inggeris

Sheikh Mansour,pemilik kelab Manchester City FC

Minggu lalu Blackburn Rovers menjadi kelab Premier League terbaru yang akan dibeli oleh konsortium asing.
Pembelian Rovers adalah merupakan kunci dalam sejarah Premier League kerana menjadikan sejumlah kelab yang majoriti dimiliki oleh pelabur asing kepada 10 kelab, yang mewakili 50% dari jumlah kelab di dalam Premier League.

20 pemilik kelab Bolasepak ternama di premier league :

Arsenal – Arsenal Holdings plc
Arsenal beroperasi sebagai syarikat swasta yang terhad. 45.2% saham kelab dimiliki oleh Lembaga pengarah Arsenal sendiri. Pemegang saham terbesar di dalam lembaga pengarah itu adalah pelabur sukan Amerika Syarikat, Stan Kroenke, yang memiliki saham 29.9%. Namun billionaire Russia, Alisher Usmanov tidak jauh ketinggalan dengan memiliki saham 26%.

Aston Villa – Randy Lerner
Randy Lerner, yang juga mempunyai pasukan NFL Cleveland Browns, mengambil alih kelab ini pada tahun 2006. Lerner dianggarkan memiliki kekayaan sekitar $ 1.5billion.

Birmingham City – Carson Yeung
Billionaire Hong Kong ,Carson Yeung membeli kelab ini pada 2009.Media melaporkan sejumlah £ 81.5million dibelanjakan oleh Yeung untuk kelab yang diidamnya sejak 2007 lagi.

Blackburn Rovers – Venky’s Group
Venky's Group menjadi pemilik India pertama untuk kelab Liga Perdana Inggeris dengan pengambilalihan Rovers minggu lalu. Perjanjian itu bernilai sekitar £ 46million sekaligus menjadikan kelab dari ewood park itu bebas dari hutang.

Blackpool Owen Oyston
Oyston telah menjadi pemegang saham terbesar di Blackpool sejak tahun 1987 dan saat ini memiliki 80% saham kelab. Beliau dianggarkan memiliki kekayaan bersih sekitar £ 105million. 20% kelab lain adalah dimiliki oleh Billionaire Latvia, Valeri Belokon.

Bolton Wanderers Eddie Davies
Davies dianggarkan memiliki kekayaan sekitar £ 60million. Beliau menjadi pemegang saham majoriti syarikat induk kelab Burnden Leisure PLC pada tahun 2003, dan adalah peminat Bolton seumur hidup.

Chelsea – Roman Abramovich
Pengambilalihan Abramovich di Chelsea pada musim panas tahun 2003 merupakan rekod tertinggi pengambilalihan kelab dari pelabur asing dan kini telah menjadi trend di bola sepak Inggeris. Abramovich,jutawan minyak Russia dianggarkan mempunyai kekayaan £ 7billion, telah banyak menghabiskan wangnya untuk menjadikan Chelsea sebagai kelab ternama setanding dengan Manchester United yang sememangnya gah di seluruh dunia.

Everton – Bill Kenwright
Fan Everton sejak kecil, Kenwright selesai mengambil alih kelab pada tahun 1999 dan memiliki 27% saham kelab. Pemegang saham utama yang lain termasuk Robert Earl (23%) dan Jon Woods (21%).

Fulham Mohamed Al-Fayed
Al-Fayed mengambil alih Fulham pada tahun 1997. Al-Fayed memiliki kekayaan peribadi sekitar £ 680million.

Liverpool – New England Sports Ventures
New England Sport Ventures membeli kelab Anfield dari rakan Amerika Syarikat, Tom Hicks dan George Gillet bulan lalu dalam perjanjian bernilai £ 300million. Namun Hicks dan Gillett mencabar kesahihan pengambilalihan kelab di mahkamah tinggi kerana mereka merasakan £ 300million tidak mewakili nilai sebenar kelab.

Manchester United The Glazer Family
Pengambilalihan yang menjadi kontroversi dikalangan peminat United.Peminat United begitu marah kerana kelab tersebut telah dibeli oleh pemilik Tampa Bay Buccaneers, Malcolm Glazer. Pada tahun 2005, hutang kelab hampir mencecah $ 850million. Glazer telah mengambil langkah mengurangkan hutang sebanyak mungkin namun peminat United masih tidak berpuas hati dan mereka melancarkan protes anti-Glazer secara besar-besaran sekitar Old Trafford bertemakan “Green and Gold till United are sold”.

Manchester City – Sheikh Mansour
Jika pengambilalihan di Old Trafford disambut dengan kemarahan oleh fans United, sebaliknya pembelian Manchester City oleh konsortium Abu-Dhabi berasaskan dengan link ke keluarga kerajaan UAE dirayakan oleh fans City. Konsortium ini dietuai oleh Sheikh Mansour. Keuntungan peribadinya dikatakan sekitar £ 20billion. Pembelian kelab dipersetujui dengan harga £ 1 bilion pada tahun 2008.

Newcastle United – Mike Ashley
Ashley membeli Newcastle sekitar £ 135,000,000 pada tahun 2007. Ashley, yang dianggarkan memiliki kekayaan peribadi sekitar £ 700million, secara aktif mencari pembeli kelab Pada tahun 2009, tetapi kini beliau mengatakan kelab ini tidak lagi untuk dijual.

Stoke City – Peter Coates
Fan Seumur hidup Stoke City, Coates membuat sebahagian daripada kekayaan yang dianggarkan £ 400million nya melalui industri 'betting'. Coates memiliki kelab pada tahun 1989 hingga 1998 sebelum menjual kelab ini ke konsortium Iceland. Namun lapan tahun kemudian,dia kembali ke Stadium Britannia dalam perjanjian bernilai £ 1.7 juta.

Tottenham Hotspur – Joe Lewis
Joe Lewis memiliki saham 85% di Spurs.Lewis dianggarkan memiliki kekayaan peribadi sekitar £ 2billion yang telah membina melalui pelaburan di lebih dari 175 syarikat.

West Bromwich Albion – Jeremy Peace
Peace adalah salah seorang ahli lembaga pengarah the Baggies sejak Disember 2000 dan mengambil alih sebagai ketua pengarah pada tahun 2002. Pada tahun 2005 Pearce diumumkan sebagai pemegang saham majoriti kelab.

West Ham United David Gold and David Sullivan
Gold dan Sullivan menyelesaikan pembelian 50% saham di West Ham pada bulan Januari selepas menyelesaikan penjualan Birmingham City tahun lalu.Saham mereka meningkat menjadi 60% pada bulan Mei tahun ini. Fans seumur hidup the hammers ini, dikatakan ingin membeli baki 40% saham kelab yang dimiliki oleh bank Iceland Straumur-Burdaras.

Wigan Athletic – Dave Whelan
Whelan adalah bekas pemain bola sepak profesional di Inggeris, tetapi membuat sebahagian daripada kekayaan yang dianggarkan £ 200million melalui sukan JJB. Dia mengambil alih the Latics pada tahun 1995.

Wolverhampton Wanderers – Steve Morgan
Morgan tiba di Molineux pada tahun 2007 selepas membeli kelab hanya £ 10million daripada Sir Jack Hayward. Perjanjian itu bergantung pada pelaburan Morgan £ 30million kepada kelab. Morgan dianggarkan memiliki kekayaan £ 350 juta, hasil dari pasaran hotelnya.




0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...